Egzaminator musi przygotować zestaw pytań. To nie nastręcza wielu problemów. Poprawne odpowiedzi to naturalna kolejność. Ułożenie błędnych odpowiedzi to już wyższa szkołą jazdy, ponieważ być przynajmniej :) zbieżne z poprawną odpowiedzią. Po ułożeniu wszystkich pytań i odpowiedzi należy pogrupować je w zestawy, rozłożyć na karcie i przystąpić do drukowania. Pracę nad testem można rozszerzyć o sortowanie pytań jak i odpowiedzi względem danego pytania, ponieważ klucz odpowiedzi może krążyć wśród uczniów, studentów, kursantów.
Należy również zwrócić uwagę na sprawdzanie testów. Jest kilka metod odczytywania odpowiedzi:
- z karty pytań (strona po stronie),
- z kartki (samodzielnie uzupełnianej, np. 1b, 6c),
- z karty odpowiedzi (tabela z wszystkimi odpowiedziami - zaznaczanie).
Ostatnia forma jest najszybsza do sprawdzenia, ponieważ buduje się maskę wg klucza odpowiedzi i przykłada się ją do karty odpowiedzi. Co nie zmienia jednak faktu, że za każdym razem należałoby zbudować nową maskę co pochłonie nam trochę czasu.
Jeżeli podsumuje się te wszystkie działania to można stwierdzić, że proces zbudowania testu i jego sprawdzenia jest bardzo pracochłonne.
W dobie dzisiejszej informatyzacji grzechem by było nie skorzystać z programów, które mogą przyśpieszyć pracę. Wygodne sprawdzanie wiedzy można wykonać na platformie, która ma możliwość budowania testów online. Taką zdolność posiada m.in. platforma Moodle. Jest to bezpłatna platforma e-learningowa, która jest używana na całym świecie. Jej dostępność i popularność sprawia, że wszelkie zadania i problemy są szeroko opisane na formach internetowych przez co nie ma świadomości zostania z ciężkim zagadnieniem samotnie.
Platforma Moodle posiada możliwość budowania różnych testów:
- wielokrotny wybór,
- krótka odpowiedź (słowo lub wyrażenie),
- prawda/fałsz,
- numeryczne, obliczeniowe,
- dopasuj odpowiedź,
- opis,
- i inne.
W jednym teście można zastosować kilka możliwości przez co egzamin może stać się atrakcyjniejszy.
Może się wydawać, że przygotowanie takich testów jest jeszcze bardziej pracochłonne. rzeczywiście jest sporo pracy, ale tylko przy budowaniu. W teście można ustawić czasy na kolejne pytania i cały test oraz czas jego dostępności. Co ciekawe, można ustawić ilość podejść do danego testu w celu poprawy oceny..
Po skonstruowaniu bazy pytań i odpowiedzi. Dalsza praca jest po stronie aplikacji Moodle. Egzamin polega na uruchomieniu modułu przez użytkownika. Zaznacza on odpowiedzi i przechodzi do kolejnych pytań. Po odpowiedzi na ostatnie pytanie użytkownik klika "zatwierdź" i na kolejnej odsłonie widzi swój wynik.
e-aleksandra
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz