poniedziałek, 14 października 2013

Zasady budowania firmowego filmu

Budując film na firmowym kanale YouTube powinniśmy trzymać się kilku zasad:
  • długość,
  • porządek i chronologia, 
  • ochrona wizerunku,
  • dźwięk i bezpieczna muzyka (darmowa i nieprzeszkadzająca),
  • opis na początku i końcu.

Film instruktażowy czy traktujący o jakimś wydarzeniu nie powinien być długi. Oczywiście dla każdego długi czy krótki to różne pojęcia. Przyjmijmy więc, że staramy się nie przekraczać 5 minut.

Należy postawić się w sytuacji osoby, która ma obejrzeć taki film. Czy na pewno będziemy chcieli obejrzeć sposób postępowania zmiany żarówki przez 15 minut? Na pewno nie! W takim wypadku wystarczy nam 30 sekund.

A co w sytuacji kiedy chcemy przedstawić film z wyjazdu integracyjnego, który trwał 3 dni i zebraliśmy 5 h surowego materiału? Oczywiście też postaraj się zmieścić w 5 minutach. Należy wybrać najciekawsze sytuacje i umiejętnie je połączyć w wybranym programie (polecam Windows MovieMaker oraz Freemake Video Converter). Przy selekcji materiału należy zwrócić uwagę na to, żeby nikt nie poczuł się urażony. Może sytuacja gdzie Wojtek na Paintballu śmiesznie upadł bawi wszystkich współpracowników, ale niekoniecznie taki stan musi się znaleźć na filmiku promocyjnym.

Będąc operatorem kamery należy zwróć uwagę na czystość nagrywanego obiektu. Temat ten można rozpatrzyć na dwie strony. Obiekt sam w sobie czyli produkt, który jest nagrywany powinien być czysty (no chyba, że akurat nagrywamy film typu, "jak wyczyścić..."). Zatem przed nagraniem dokładnie odkurzamy produkt i wycieramy z niepotrzebnych plam. Następnie ustawiamy się w miejscu, w którym zamierzamy nagrywać. I teraz drugie podejście do czystości. Na filmie muszą się znaleźć tylko niezbędne elementy. Należy usunąć kubki, kartki i ołówki z newralgicznych miejsc. Należy też zwrócić uwagę czy w pobliżu naszego nagranie nikt się nie kręci, bo możemy mieć niepotrzebną nogę w kadrze bądź zmianę oświetlenia.

Ważną kwestią jest też utrwalanie wizerunku. Już przed nagrywaniem warto rozeznać się czy ktoś sobie nie życzy swojej publikacji. Jeżeli jest to masowa impreza to nie musimy się o taki coś martwić. Odwołuję do lektury o ochronie wizerunku.

Sprawdzony sposób to nagrywanie rąk, które wykonują pracę. Bezpieczne są też ujęcia z tyłu bądź z boku gdzie twarz nie jest wyraźna.

Duży problem stanowi podkład dźwiękowy. Najwygodniej jest usunąć oryginalny dźwięk (głosy) i nałożyć na film podkład muzyczny. Dobrze jeżeli mamy znajomego muzyka, który podrzuci nam kilka nutek. Jeżeli nie jesteśmy w tak komfortowej sytuacji to musimy spędzić kilka godzin poszukiwaniu odpowiedniej i darmowej (!) muzyki. żeby jednak nie tracić czasu polecam portal www.jamendo.com.

Jeżeli w instrukcji filmowej musimy mieć oryginalny dźwięk to najlepiej jeżeli wcześniej kilkakrotnie przećwiczymy tekst. Jeżeli narrator co trzeci wyraz wtrąca "yyyyy" to już po minucie mamy dosyć. Zatem grunt to dobre przygotowanie.

I tak jak przy porządku na wizji tak i brzmienie powinno być uporządkowane dlatego zwróćmy uwagę czy przy nagraniach firma obok nie robi remontu :)

I jeszcze na zakończenie nazewnictwo filmu. Tytuł i opis powinien być zgodny z filmem. Unikać należy tytułów takich jak "film4", "wyjazd 2013". Ponadto należy uzupełniać tagi filmu. Starajmy się wpisywać około 5 haseł, np. CKU Koszalin, animacja poklatkowa, fotografia.

Dobrym zwyczajem jest budowanie klatek z tytułem na początku i końcu filmu. Na tych elementach warto dodać nazwę firmy, logo, adres strony WWW.


A poniżej przykładowy film:


e-aleksandra

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz