sobota, 30 listopada 2013

Kursy komputerowe nawet dla opornych :)

Mój kontakt z CKU rozpoczął się od bezpłatnej oferty kierowanej do... seniorów. Informacja wisiała na tablicy ogłoszeń przy kościele św. Ducha przy ul. Jana Pawła II. Kurs był skierowany do osób 50+, które chciałyby korzystać z Internetu. Zajęcia były prowadzone raz w tygodniu.
Po jego zakończeniu, razem z moją mamą, pani Aleksandra zwróciła mi uwagę na kurs „Technika informatyka” w CKU Koszalin. Po dopełnieniu formalności (podanie, ksero dowodu osobistego i zaświadczenie od lekarza), we wrześniu 2013 r. rozpoczęłam naukę w szkole dla dorosłych. Żałuję, że tak późno. Mojej uwagi nie przykuły tak reklamy CKU, jak to niepozorne ogłoszenie.
Ponieważ moje umiejętności komputerowe były NIKŁE, moim celem było tylko ich pogłębienie. I tak się stało. Przemiła atmosfera panująca na kursie, oferowana pomoc ze strony pani Aleksandry i pana Witolda sprawiły, że opanowałam umiejętności, które już powinnam znać (wklejanie, formatowanie, budowanie prezentacji czy obróbka zdjęć).

Niespodziewanym BONUSEM była dla mnie też możliwość skorzystania z pomocy doradcy zawodowego. Pani Jola nie tylko pomogła mi napisać profesjonalnie CV (zostałam akurat bez pracy),ale pomogła mi też poszerzyć obszar moich poszukiwań.

Jeżeli zastanawiasz się gdzie możesz podszkolić swoje umiejętności komputerowe to śmiało mogę polecić kurs komputerowy w CKU Koszalin. Co ważne wszystkie kursy są tutaj bezpłatne! Materiał jest przedstawiany od samego początku, więc nawet jeżeli nie masz podstawowych umiejętności to bez problemu sobie poradzisz.
D.P.

niedziela, 17 listopada 2013

Kurs budowania stron internetowych - Koszalin

Mając firmę usługową bądź sklep należy mieć stronę internetową. Nie jest to wymóg jednak jest takie słuszne hasło:
Jak czegoś nie ma w Google, to nie ma w ogóle.
Szukając produktu/usługi na rynku regionalnym z dużym prawdopodobieństwem wybierana jest firma, której strona www przekona do siebie odbiorcę.

Aby strona przynosiła zamierzony efekt musi spełniać następujące warunki:

  • przejrzysty rozkład,
  • przejrzysta nawigacja,
  • szata graficzna spójna z branżą,
  • poprawność merytoryczna,
  • poprawność ortograficzna i interpunkcyjna,
  • częsta aktualizacja danych.


W CKU Koszalin prowadzony jest kurs stron www, który jest prowadzony w formie kwalifikacyjnego kursu zawodowego i nosi nazwę E.14. Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami.
Na kursie stron internetowych wyszczególnione są następujące przedmioty:

  • tworzenie stron internetowych,
  • tworzenie i administracja baz danych, 
  • algorytmika,
  • programowanie strukturalne i obiektowe, 
  • wykorzystanie języka programowania po stronie przeglądarki.


Nabór na kurs jest ciągły co oznacza, że jeżeli na kurs zapisze się minimum 20 osób to jest on uruchamiany, niezależnie od organizacji roku szkolnego (wyłączając ferie zimowe i wakacje). Co ważne w CKU Koszalin wszystkie kwalifikacyjne kursy zawodowe są bezpłatne.

Po ukończeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie ukończenia KKZ. Uprawnia go to do przystąpienia do egzaminu zawodowego.


Technik informatyk składa się z 3 kwalifikacji:



Po zdobyciu pozytywnych poświadczeń 3 egzaminów słuchacz otrzymuje dyplom technika informatyka.


Zapraszamy na bezpłatne kursy w CKU Koszalin!

e-aleksandra

czwartek, 7 listopada 2013

Tablet dla seniora

Tablety są w Polsce coraz bardziej popularne. Dla osób, które chcą sprawdzić informacje w sieci, pobrać pocztę czy wymienić się wiadomościami na Facebooku, to takie urządzenie bardzo dobrze się sprawdzi. Tablet jest mały, lekki i wygodny do podstawowej pracy jednak często jest uważany za gadżet, dodatkowe urządzenie w domu.

Coraz więcej seniorów wchodzi w świat internetu. Komputer może się wydawać radioaktywny, dla osób, które pierwszy raz zmagają się się z jego ujarzmieniem. Największym problemem jest gryzoń... Tak, chodzi o myszkę podłączoną do komputera. Senior musi przeznaczyć wiele godzin na okiełznanie myszki komputerowej i często na tym etapie daje sobie spokój; "to nie dla mnie", "to dla młodych".

Od 2009 roku CKU Koszalin prowadzi zajęcia dla seniorów. Są to zajęcia z podstawowej obsługi Internetu. Nie wprowadza się zajęć z Worda i Excela, bo umiejętność obsługi tych programów nie jest niezbędna dla seniorów.  Zajęcia dla seniorów pokazały, że to Internet jest punktem, który przyciąga coraz więcej osób 50+ do komputerów. Tylko ta myszka... Można zauważyć pewną rzecz. Senior, który siada przed komputerem do obsługi myszki potrzebuje myszki, ale też wzroku. Jeżeli chce skierować kursor w bok to patrzy na myszkę i przesuwa. Potem na monitorze sprawdza gdzie jest kursor. Jeżeli nie znajduje się tam gdzie chce to znowu patrzy na myszkę, przesuwa... i tak dalej. 

Anegdota z zajęć białostockiego latarnika:
Pierwsze zajęcia z nową grupą seniorów. Prowadzący prosi seniorów o przesunięcie myszki do góry i... kilka osób dosłownie podnosi myszkę do góry. Dobrze, że nie powiedział o przesunięciu myszki w dół, bo kilka ławek mogłoby być do wymiany :)


Tablet to rewelacyjne rozwiązanie dla osoby, która stawia pierwsze kroki w Internecie. Jeżeli chce się coś kliknąć to wystarczy  dotknąć to miejsce palcem. To jak rysowanie palcem po piasku; ruch od razu przedkłada się na wynik. Zakup tabletu dla seniora to udany prezent. Może na początku będzie kręcił nosem, ale łatwość wyszukania ciekawych informacji przełamie wszystkie lody. Jednak, aby tablet w pełni spełnił wymagania osób 50% należy wybrać model przynajmniej 10 calowy. Wielkość ikonek i treści należy przystosować do użytkownika.  Ponadto klawiatura na większym tablecie będzie wygodniejsza w użytkowaniu.

Zatem jeżeli w Twoim domu jest już tablet, to spróbuj pokazać go swojemu "starszakowi". Będziesz zaskoczony jak intuicyjnie będzie go używał! Pamiętaj tylko o częstym doładowywaniu baterii, bo od tej chwili będzie często używany :).
e-aleksandra

wtorek, 5 listopada 2013

Testy na platformie

Wielokrotnie w życiu można spotkać się z testami. Test może trwać 15 bądź 180 minut, ale jest to czas zdającego test. Jednak ten artykuł przedstawi stronę egzaminującego.

Egzaminator musi przygotować zestaw pytań. To nie nastręcza wielu problemów. Poprawne odpowiedzi to naturalna kolejność. Ułożenie błędnych odpowiedzi to już wyższa szkołą jazdy, ponieważ być przynajmniej :) zbieżne z poprawną odpowiedzią. Po ułożeniu wszystkich pytań i odpowiedzi należy pogrupować je w zestawy, rozłożyć na karcie i przystąpić do drukowania. Pracę nad testem można rozszerzyć o sortowanie pytań jak i odpowiedzi względem danego pytania, ponieważ klucz odpowiedzi może krążyć wśród uczniów, studentów, kursantów.

Należy również zwrócić uwagę na sprawdzanie testów. Jest kilka metod odczytywania odpowiedzi:
- z karty pytań (strona po stronie),
- z kartki (samodzielnie uzupełnianej, np. 1b, 6c),
- z karty odpowiedzi (tabela z wszystkimi odpowiedziami - zaznaczanie).

Ostatnia forma jest najszybsza do sprawdzenia, ponieważ buduje się maskę wg klucza odpowiedzi i przykłada się ją do karty odpowiedzi. Co nie zmienia jednak faktu, że za każdym razem należałoby zbudować nową maskę co pochłonie nam trochę czasu.

Jeżeli podsumuje się te wszystkie działania to można stwierdzić,  że proces zbudowania testu i jego sprawdzenia jest bardzo pracochłonne.


W dobie dzisiejszej informatyzacji grzechem by było nie skorzystać z programów, które mogą przyśpieszyć pracę. Wygodne sprawdzanie wiedzy można wykonać na platformie, która ma możliwość budowania testów online. Taką zdolność posiada m.in. platforma Moodle. Jest to bezpłatna platforma e-learningowa, która jest używana na całym świecie. Jej dostępność i popularność sprawia, że wszelkie zadania i problemy są szeroko opisane na formach internetowych przez co nie ma świadomości zostania z ciężkim zagadnieniem samotnie.

Platforma Moodle posiada możliwość budowania różnych testów:

  • wielokrotny wybór,
  • krótka odpowiedź (słowo lub wyrażenie),
  • prawda/fałsz, 
  • numeryczne, obliczeniowe, 
  • dopasuj odpowiedź, 
  • opis, 
  • i inne.

W jednym teście można zastosować kilka możliwości przez co egzamin może stać się atrakcyjniejszy. 

Może się wydawać, że przygotowanie takich testów jest jeszcze bardziej pracochłonne. rzeczywiście jest sporo pracy, ale tylko przy budowaniu. W teście można ustawić czasy na kolejne pytania i cały test oraz  czas jego dostępności. Co ciekawe, można ustawić ilość podejść do danego testu w celu poprawy oceny.. 

Po skonstruowaniu bazy pytań i odpowiedzi. Dalsza praca jest po stronie aplikacji Moodle.  Egzamin polega na uruchomieniu modułu przez użytkownika. Zaznacza on odpowiedzi i przechodzi do kolejnych pytań. Po odpowiedzi na ostatnie pytanie użytkownik klika "zatwierdź" i na kolejnej odsłonie widzi swój wynik.

e-aleksandra